Mi a gyermekkori elhízás oka és mit tehetünk ellene?

Mi a gyermekkori elhízás oka és mit tehetünk ellene?

Mindig elszomorít, amikor az utcán sétálva egy túlsúlyos kisgyermeket látok, kezében valamilyen cukrozott-szénhidrátbomba péksüteménnyel és üdítővel. A felelősség ha tetszik, ha nem, a szülők, vagyis a MI kezünkben van. Vegyük komolyan a kérdést, hiszen sajnos nagyon sok testi és lelki betegség okozója lehet a gyermekkori elhízás!

Előre szólok, hogy ebben a cikkben nem fogok finomkodni, hiszen a lehető legkomolyabban veszem a kisgyermekek elhízásának kérdését – és téged, titeket is szeretnélek arra ösztönözni, hogy így tegyetek.

Az egész világ megváltozott. Figyeljünk oda magunkra!

Manapság nem is titok, hogy mennyire megváltoztak a mindennapjaink. A hangsúly teljesen áthelyeződött a kényelmi szempontokra: séta helyett autóval visszük el a gyerekeket az oviba, suliba. A gyerekek is sokszor jobban örülnek a televízió és számítógép (telefon, tablet) előtt töltött időnek, mint a játszótéren lévő játékoknak. Gyors, készételeket, felfújt péksütiket csempészünk a táskájukba és egyébként – valljuk be – olykor a családi asztalra is.

Hihetetlenül sok szinte észrevehetetlen “rossz”szokásunk van, amiket gyermekeink átvesznek tőlünk és amik a lerakódott plusz kilókhoz vezethetnek:

  • Könnyebben pattanunk autóba, mint, hogy sétálunk.
  • Gyorsan, habzsolva eszünk, hiszen nincs időnk nyugodtan leülni és enni.
  • Este fáradtan jól esik csak úgy lehuppanni a TV elé és kikapcsolni az agyunkat, nem az aktív pihenésen jár az eszünk.
  • El sem tudjuk képzelni, másoknak hogyan fér bele az idejükbe heti 2-4 edzés.
  • Stresszesek vagyunk a munka, a vállalkozásunk, a társadalmi történések, a pénz, vagy akár a párkapcsolatunk miatt. És nem is tudjuk megfelelően kezelni ezt a stresszt.
  • Hajlamosak vagyunk össze-vissza aludni. Nincs rendszeresség az alvással töltött óráinkban, gyakran jóval kevesebben alszunk, mint kellene.
  • Nincs időnk, energiánk felkutatni a finom, friss, nem génmódosított, termelői zöldségeket és gyümölcsöket.
  • Legtöbbször gyorsfagyasztott, előre elkészített ételeket eszünk, hiszen ezeket könnyebb és gyorsabb elkészíteni.
  • Az ízfokozók, színezékek, tartósítószerek annyira átszervezték már az ízlésünket, hogy szokatlanok a természetes ízek – és emiatt nehezebb is rávenni a kicsiket a megfelelő táplálkozásra.
  • Az óvodák, iskolák sincsenek ám a segítségünkre ez ügyben. Péksütikkel, cukrozott ételekkel, italokkal, a büfében édességekkel és chips-szel várják a gyerekeket. (Megjegyzem, azért szerencsére már igyekeznek ezen változtatni.)

Ezek mind olyan “apró” dolgok, amik évek óta jelen vannak a mindennapjainkban. A gyerekek pedig kiről másolnák ezeket a szokásokat, ha nem a szüleikről?

Milyen problémákat okozhat a gyermekkori elhízás?

Az elmúlt 40 évben 300%-kal nőtt a gyermekkori elhízások száma világszerte! Magyarország sem kivétel, minden negyedik gyermek túlsúlyos.

Ez egy mérhetetlenül szomorú adat! Nem is beszélve arról, hogy a gyermekkori elhízás számos betegség kialakulásának a rizikófaktora is lehet, ilyen a(z):

  • Cukorbetegség, diabétesz
  • Ízületi károsodás (bizony, gyermekkorban is!)
  • Keringési problémák
  • Emésztési gondok
  • Bőrproblémák, kisebb-nagyobb bőrhibák
  • Alvászavarok, tanulási problémák

A testi tünetek mellett pedig akarva, akaratlanul megjelennek a lelki fájdalmak és sérülések is. Gondoljunk csak az iskolákban, ovikban a más gyermekektől származó bántó megjegyzésekre, vagy a testnevelés órák sikertelenségére.

Mit tehetsz szülőként a gyermekeid egészségéért?

Az első és legfontosabb dolog, hogy legyél 100%-ban őszinte magaddal! Vizsgáld meg a hétköznapjaitokat és nézd meg, hogy milyen mintát követnek a gyermekeid. Változtass először TE magad, utána pedig mutass jó példát a gyermekeidnek is!

Gondold újra az étkezési szokásaitokat! Igyekezzetek naponta 3-5 alkalommal étkezni, lehetőleg zöldségeket, gyümölcsöket, kevésbé zsíros húsokat, természetes növényi és állati eredetű zsírokat.

Nem azt mondom, hogy örökre felejtsétek el a péksüteményeket, de próbálj minél több alkalommal inkább egy saját készítésű változatos szendvicset (zöldségekkel) készíteni a gyerekeknek! Vágj össze egy dobozba répát, almát, uborkát és tegyél mellé magvakat (pl. mandulát, kesudiót), szuper nasi lesz a szünetekben!

Töltsetek minél több időt a szabadban! Sétáljatok, túrázzatok, biciklizzetek, vagy irány a játszótér! Hidd el, a friss levegő hatására még a tanulás is jobban megy majd.

Válasszatok az ovin és sulin kívüli sporttevékenységeket. Ma már nagyon sok lehetőség közül választhattok a gyerekeknek!

Tudom jól, hogy elfoglalt szülőként azonnal eszedbe jutott a kérdés: “oké, de ezeket mégis mikor?”. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy ha csak pár apróságot bevezettek a mindennapjaitokba, máris látványos lesz az eredmény!

A gyermekeidért. A családod egészségéért. Magadért. Ugye, hogy megéri?

Ha szeretnél egy egészségesebb, magabiztosabb és boldogabb testben élni, hogy ezzel is példát mutathass gyermekeidnek, akkor jelentkezz EatSlimPro Lifestyle programunkba!

Az első lépés rajtad múlik. A többiben a mentorokkal segítünk neked!

Vélemény, hozzászólás?